SMS správa pre rodičov |
|
Pravidelná rubrika pre rodičov s užitočnými radami, ako si majú deti správne osvojovať cudzí jazyk.
Použité skratky: U = univerzálna rada P = rada pre predškolákov a a prvákov. |
|
Jún 2008 |
Soňa (U):
„Určite
sa cez prázdniny
nájde aj nejaký ten
daždivý deň. Vtedy
môžeme zamestnať
aj ruky dieťaťa, ktoré
vyrobia tzv. spinner. Ide o akýsi šesť-
uholník vystrihnutý z papiera, ktorý
svojím tvarom pripomína pavučinu.
Do jednotlivých políčok môžu deti
nakresliť alebo nalepiť obrázky, kto-
ré chcú hádať a tým si aj zopakovať
napr. problematické slovíčka. Takto
si môžu zopakovať aj rôzne tematic-
ké celky. Pri hre nezabudnite do stredu „spinnera“ zabodnúť špendlík.
„Spinner“ roztočte, niekde položte
šípku a podľa toho, kam bude šípka
po zastavení ukazovať, obrázok po-
menujte. A viete, že takto by sa dalo
zopakovať aj čítanie ťažkých slov
alebo celých viet?“
|
Mirka (U): „Môj
tip je prázdninový a vychádza
zo starej známej
hry, ktorú sme sa
aj my v detstve často hrávali.
Určite ju poznáte: Meno, mesto,
zviera, vec. Pokojne si ju adap-
tujte do angličtiny a prispôsobte
témam, ktoré vaše dieťa ovláda.
Môžete si napríklad vytvoriť poradie zvieratko, jedlo, číslo, hrač-
ka. Ide síce o „izolované“
slová, ale aj tak táto hra
prispieva k opakovaniu
tematických celkov. Deti
ju aj rady hrávajú, čo
takisto nie je zanedba-
teľné.“
|
Sabina (P, U): „Na
prázdniny vám
odporúčam skvelé
hry a zábavu na in-
ternetovej stránke
w w w. o x f o r d. s k .
Konkrétne si kliknite na sekciu I'm
Learning English - Online Practice!
Nájdete tam detskú učebnicovú
literatúru a nech vás nepomýli, že
vaše dieťa sa práve z nej neučí. Deti
určite zaujme množstvo atraktív-
nych hier rôzneho druhu, ktoré
budú vhodné aj pre ne.“
|
Máj 2008 |
Soňa (U):
„Zbadali
ste, že vašim
deťom stále akosi
nejdú číslovky? Tu je
môj tip, ktorý v triede
vždy osvieži náladu.
Najprv si zvoľme hraničné číslo,
po ktoré deti vedia počítať, napr.
100. Dohodnime sa, že za každý
násobok čísla 5 dosadia ľubovoľné
slovo označujúce farbu. Postavme
sa a postupujme takto: 1, 2, 3, 4,
yellow, 6, 7, 8, 9, red, 11, 12, 13, 14,
green... Kto sa pomýli, vypadáva
z hry. Násobky alebo doplňované
slová si môžete obmieňať podľa
svojho zámeru. Učili sa nedávno
deti o zvieratkách? Využite túto
tému. Nezabudnite, že hra má mať
svižné tempo!“
|
Mirka (U):
„Táto
hra si vyžaduje
trošku viac jazykovej
zdatnosti rodiča
alebo osoby, ktorá
sa dieťaťu bude venovať.
Je vhodná na precvičovanie
slov alebo javov, ktoré deťom veľmi
„nejdú“. Súčasne si precvičia aj počúvanie
a písanie. Vyberte si krátky
text, napr. z učebnice. Deti si ho
niekoľkokrát prečítajú, nahlas aj
potichu. Potom text prečítajte dieťaťu
vy a zámerne vymeňte slovo,
slovné spojenie za iné alebo aj celú
problematickú gramatickú štruktúru.
Úlohou dieťaťa je zachytiť tieto
nesprávne miesta, zapísať ich
a potom uviesť správne. Ak sa im
bude dariť, odmeňte ich hocijakou
drobnosťou.“
|
Sabina (P, U): „Hra
na upevňovanie
slovnej zásoby sa
volá Bingo. Deti
si na čistý papier
nakreslia štvorec
so štyrmi políčkami a do každého
nakreslia nejaký predmet, zvieratko,
číslo a pod. Vždy podľa toho,
čo precvičujeme. Rodič alebo súrodenec
potom hovorí všetky možné
slovíčka z danej oblasti a keď dieťa
počuje niečo z toho, čo si nakreslilo,
vyškrtne si to z políčka. Keď má
všetky štyri okienka vyškrtnuté, zakričí:
„Bingo!“ Úlohy si môžete potom
vymeniť. Hra môže prebiehať
aj ako súťaž s viacerými účastníkmi.
Variácie: namiesto kreslenia sa
píšu slovíčka, môže ich byť aj deväť
a v tomto prípade sa hráč snaží vyškrtnúť
tri slovíčka vedľa seba (vodorovne,
zvislo, diagonálne).“
|
Apríl 2008 |
Sabina (P, U):
„Odporúčam Vám hru Nájdi príbuzné slovo (Word Family) na preopakovanie slovíčok z jednotlivých tematických celkov. Môžete sa rozhodnúť, že si precvičíte napríklad tému Animals (zvieratá). Rodina sa postaví do radu alebo do kruhu. Prvý hráč začína: tleskne a povie prvé slovo, napr. cat / mačka. Druhý hráč do rytmu tlieskania povie iné slovo z toho istého tematického okruhu, napr. dog/pes. A tak sa pokračuje. V rytme tlieskajú všetci spolu a naraz. Každý hráč má 5 tlesknutí na to, aby pokračoval a pridal slovo do „rodiny“. Ak si hráč nemôže v rýchlosti spomenúť na nič, môže zopakovať predchádzajúce slovo, ale po ňom idúci hráč už musí prísť s niečím iným. Ak hráč nestihne zareagovať, resp. povie zlé slovíčko alebo také, čo už bolo spomenuté, vypadáva z hry a sadne si. Víťazom sa stáva hráč, ktorý ostal stáť ako posledný.“
|
Mirka (P, U): Mirka (P, U):
„Aj moja hra s názvom Free the Princess (Osloboď princeznú) je zameraná na upevnenie slovnej zásoby. Je dobré, ak
do hry budú zapojení min. 2 – 3 osoby, aby vznikla súťaž. Môžete pri tom využiť všetky doteraz naučené slovíčka. K tejto hre budete potrebovať obrázky. (Tí, čo požívajú učebnice New English Parade1, ich budú mať dostatok.) Obrázky naukladajte vedľa seba a niekde hore nad ne umiestnite uväznenú princeznú a oproti nej princa. Obrázky medzi nimi budú prekážky, na zdolanie každej z nich majú účastníci hry 5 sekúnd. Ak v tomto intervale obrázok nepomenujú, ostatní povedia Bang!, čím prišli o šancu a pokračuje ďalší hráč. Ten, kto najviac obrázkov uhádne, je logicky najrýchlejší a stáva sa princom - osloboditeľom. Odmenu pre statočného princa si môžete vymyslieť sami.“
|
Soňa (P, U): „Môj tip je zameraný na upevňovanie slovnej zásoby a súčasne na správnu výslovnosť. Hra si od detí vyžaduje aj rýchle reakcie a sústredenosť. Deti s rodičmi stoja v kruhu a hádžu si loptičku. S každým hodom musia povedať slovíčko podľa nasledujúceho princípu: Miško hodí loptu mamičke a povie slovo table (tejbl). Mamička hodí loptu Janke a jej slovo sa musí začínať na posledné písmenko z Miškovho slova, čiže na –l, t.j. lamp (laemp). Janka pokračuje so slovíčkom parrot, teda ktoré začína na –p. Slovíčko sa môže povedať len raz.“
|
Marec 2008 |
Sabina (P, U):
„Dnes sa naučíme 3 dopravné pokyny. Hra sa volá Traffic lights, čiže Semafor. Každý z pozná „reč“ semafora: Green - go
on ! (Zelená – choď!), Orange - slow down! (Oranžová – spomaľ!) a Red – stop (Červená – zastaň!). Aby sa deti dobre pokyny naučili, môžeme im na začiatku ukazovať farbičky. Podľa vybranej farby zakričia príslušný pokyn. Keď sú v tom už zbehlé, zaviažeme jednému dieťaťu oči šatkou. Niekto z rodiny schová nejakú hračku, napr. medvedíka a potom bude dieťa navigovať pri hľadaní pomocou farieb: green, orange a red. Či dieťa pokyny ovláda, uvidíme podľa toho, či správne reaguje na zadanú farbu. Ak mu navigátor povie “red“ a dieťa sa pohne, je jasné, že pokyn nezvládlo. Pri hľadaní zažijete veľa zábavy a môžete si vymyslieť systém pokút
a odmien. Podľa jazykovej úrovne vám dieťa môže povedať, kde medvedíka našlo, napr.: The teddy is under the table.“
|
Mirka (U): „Nevie si vaše dieťa zapamätať nejaké slovíčko? Ponúkam
vám veľmi jednoduchú, ale účinnú formu. Vezmite si napr. päticu obrázkov. Môžu to byť aj narýchlo nakreslené skice. Medzi nimi bude
aj obrázok, ktorý bude reprezentovať problematické slovíčko, napr. jablko. Obrázky poukladajte vedľa seba. Dieťa ich musí pomenovať.
Postupne obrázky odoberajte. Na „uvoľnené“ miesto niečo položte, avšak dieťa musí dané slovo „v medzere“ vysloviť. Tým, že niekoľkokrát cez slovíčka prebehnete, si ich dieťa upevní, vrátane problematického jablka. Súčasne si dieťa precvičí vizuálnu
pamäť, koncentráciu a výslovnosť. Hra sa dá variovať aj iným spôsobom.“
|
Soňa (U): „S mladšími žiakmi sme začali písať. Deti, ktoré
používajú učebnicu New English Parade 1, majú k dispozícii písmenká z abecedy. Aby si dieťa slovo dobre nacvičilo a vizuálne
správne zapamätalo, požiadajte ho, aby vám poskladalo nejaké slovo, napr. table. Prekontrolujte, či dieťa zostavilo slovo správne. Tým, že dieťa spája myslenie s činnosťou, znamená, že by si malo slovo dobre zapamätať. (Dokonca, ak nemáte čas, dieťa si môže poskladať slovíčka aj samo a prekontrolovať si ho podľa učebnice.) Ak si je už dieťa v písaní, resp. skladaní slov isté, dá
sa táto hra o niečo sťažiť. Jednoducho mu poprehadzujte v slove písmenká.“
|
Február 2008 |
Soňa (U, P): „Medzi angličtinármi ide o veľmi známu hru „Symon says...“ [Sajmon sez]. V slovenskom variante ju niektoré deti poznajú ako hru „Rudo velí...“ Pre jej obľúbenosť ju často hrávame s deťmi na hodinách, ale verím, že vám prinesie zábavu aj v rodine. Táto jednoduchá hra je vynikajúca na precvičovanie základných príkazov: „Stand up!“ (Vstaň!) a „Sit down!“ (Sadni si!) Podľa stupňa ovládania jazyka dieťaťa, v našom prípade aj rodinných príslušníkov, môžete príkazy rozširovať, napr. „Zapni TV!“, „Vypni svetlo!“... Na základe spojenia hovoreného slova
s činnosťou si deti bez prekladovej metódy bezbolestne všetko zapamätajú. A v čom spočíva zábava? Ak pred váš príkaz nevložíte
povel: „Saymon says...“, príkaz netreba vykonať. Kto sa pomýli, musí dať zálohu. Ako bude táto osoba „potrestaná“, záleží len na
vašej fantázii. Veľa zábavy!“
|
Mirka (U): „Za slovným prejavom nám deti zaostávajú v písomnom
prejave. Nie je to tragédia, ale nesmieme sa s tým uspokojiť. Hovorím o 7 – 10 – ročných deťoch, napr. zo skupín dE - 1.A, dE -
2.K, dE – 2.M. Preto vám poradím, ako na to. Prvý tip je tzv. obrázkový diktát. Na základe tém, ktoré v E - KU preberáme, môžete dieťaťu ukázať obrázok alebo daný predmet a ono zapíše, čo videlo. Dokonca si slovo môže potom aj samo skontrolovať porovnaním
s učebnicou. Druhý tip vychádza z toho, že dieťa priraďuje lístočky s vopred napísanými slovíčkami k jednotlivým obrázkom, resp.
predmetom. Je dôležité, aby tieto slová boli napísané bez chýb, pretože veľa detí ma vizuálnu pamäť a teda aby si ich „odfotografovali“ správne! Ak máte obavu z prepisovania, slovíčka môžete vystrihnúť (PC verzie textov a pod.).“
|
Sabina (P): „Určite poznáte hru z vlastného detstva na „teplo –
zima“ (Hot – Cold), keď sa schová nejaký predmet a potom ho treba nájsť. Možno ste ani netušili, ako sa takto dajú efektívne precvičiť anglické predložky! Pošlite teda dieťa za dvere a niečo schovajte. Atmosféru hľadania komentujte
po anglicky: „Hot, cold...“ Jazykovo zdatnejší rodičia dokážu situáciu určite gradovať:„Hot, very hot... Cold, bŕŕŕŕ!“ Keď dieťa
hľadaný predmet nájde, povedzme pero v školskej taške, musí povedať, kde ho našlo: „The pen is in the school bag.“ Však ste si
s deťmi výborne precvičili predložky, napr. in, on, under, behind, next to?“
|
December 2007 |
Soňa (U): „Odporúčam rodičom starších detí, aby im pomohli vyhľadať webovú stránku www.slovakventures.sk, špeciálne sekciu „Študenti“. Nájdete v nej slovníky k učebniciam, ktoré so žiakmi v E – KU používame. (Nie všetky!) Slovíčka sú nielenže preložené, ale aj zaradené do správneho slovného druhu. Nemenej dôležité sú aj príklady s ich využitím vo vetách.“
|
Mirka (U): „Tento môj tip slúži na zábavné precvičovanie abecedy. Jednotlivé písmenká môžete mať na kartičkách, resp. niektoré deti ich majú aj z umelej hmoty. S dieťaťom si abecedu precvičíte tak, že mu dávate jednotlivé príkazy typu: - „Give me...!“ (Podaj mi...!) - „Swap letters...!“ (Vymeň písmená...!) - „Spell...!“ (Vyhláskuj...!) Nepochybujem, že tieto jednoduché príkazy zvládnete v angličtine.“
|
Sabina (P): „Na precvičovanie slovnej zásoby odporúčam túto, medzi deťmi obľúbenú hru, hoci je to vlastne cvičenie.Začnite niečo pomaly kresliť a ako bude čiara naberať určité tvary, dieťa začne hádať a vyslovovať množstvo slov. Zdôrazňujem, kreslite pomaly, pretože deti baví tento proces, nielen výsledok.“
|
November 2007 |
Soňa (P, U): „Mám výborné skúsenosti so zážitkovým vyučovaním. (Raz napíšem o tom podrobnejšie.) Deti, ktoré sa v mojich skupinách učili abecedu, osvojili si ju cez rýmovačku. Po 2 vyuč. hodinách ju výborne
ovládajú. Práve výrazný rytmus sprevádzaný tlieskaním a ľahká melódia rýmovačky vedú k ľahšiemu zapamätávaniu. Príjemný je
popri tom aj pocit radosti. Nemám zlé skúsenosti ani s deťmi, ktoré nemajú dobrý sluch. Takže rodičia, napríklad zo skupiny dE -2.M, požiadajte vaše deti, aby vám abecedu predviedli.“
|
Mirka (U): U):„Na precvičovanie pesničiek, básničiek a rýmovačiek je veľmi užitočná internetová stránka http://www.britishcouncil.org/kids-songs-incy-wincy.htm. Nájdete ich tu neúrekom. Napríklad aj
pesničku Incy Wincy spider, ktorú sme sa nedávno učili v skupine dE – 2. K. Rodič s dieťaťom si teda na tejto stránke klikne na konkrétny názov pesničky. Nielenže ju budú počuť, ale uvidia aj krátky animovaný príbeh a slová pesničky. Stránka ponúka aj možnosť využiť rôzne hravé aktivity, ktoré s pesničkou súvisia.“
|
Sabina (P): „Chcete, aby vaše dieťa malo širokú slovnú zásobu? Tak potom treba čítať, čítať, čítať! Už pre deti na začiatočníckej úrovni existujú knižky, ktoré sú prispôsobené tejto jazykovej úrovni a aj veku dieťaťa. Hovoríme o tzv. adaptovanom čítaní. Knižky sú väčšinou „tenké“, takže nie sú náročné na čas. Treba len vybrať vhodný príbeh, ktorý dieťa zaujme. Radi vám v tom pomôžeme. Nezabudnite - čítanie je najlepší prostriedok na rozširovanie slovnej zásoby!“
|
Október 2007 |
Soňa (P): „Ak preberáme s deťmi tému zvieratiek, odporúčam túto zábavnú formu: rodič napodobní zvieratko a dieťa odpovie po anglicky, o ktoré zvieratko ide. A potom si môžete úlohy vymeniť
– deti napodobňujú a rodičia odpovedajú.“
|
Mirka (U): U):„Ako sa doma naučiť nové slovíčka? Deti si ich môžu napísať na lepiace papieriky (POST IT NOTES) a potom nalepiť na frekventované miesta. Ak to situácia umožňuje, môžu sa nimi oblepiť predmety, ktoré si snažia zapamätať – stôl, lampa, dvere, okno, atď.“
|
Sabina (P): „Púšťajte deťom čo najčastejšie „cédéčko“ (platí pre skupiny, ktoré ich dostali k učebnici). Napríklad pri hre, jazde autom a pod. Budete prekvapení, čo urobí s deťmi toto zvukové
pozadie: onedlho spozorujete, že vaša ratolesť si spontánne pospevuje pesničky a rečňovanky po anglicky!“
|